Hielspoor

Hielspoor is een abnormaal botuitsteeksel aan het hielbot. De medische benaming voor hielspoor is ‘calcaneusspoor’, genoemd naar de ‘calcaneus’. Dat is het bot dat de hiel van de voet vormt. Hielspoor komt niet heel veel voor. Het is een ongevaarlijke maar hardnekkige en pijnlijke aandoening. De oorzaak is overbelasting van de hiel. Het komt dan ook vooral voor bij mensen met een staand beroep. Een arts kan vaststellen of er inderdaad een botwoekering is en de diagnose bevestigen. Röntgenfoto’s kunnen hierover uitsluitsel geven.

Het uitstekende bot bij hielspoor veroorzaakt pijn. Dat is het belangrijkste kenmerk om hielspoor aan te herkennen. De pijn ontstaat doordat het botuitwas onderliggende weefsels beknelt, vooral als de aangedane voet wordt belast. De pijn is meestal omschreven als messcherp, en zeurend. Vaak is de plek van de pijn zo klein dat het met een enkele vinger aan te wijzen is.
De pijn kan uitstralen naar de rest van de hiel en de voet. Bij veel pijnklachten kan het moeilijk zijn om te lopen.

Vaak is hielspoor een gevolg van peesplaatontsteking bij de hiel. Bij de peesplaatontsteking zet het lichaam kalk af op de plaats van de beschadiging, de peesplaat. Als er teveel kalk wordt afgezet, ontstaat een botwoekering. De klachten van hielspoor en een peesplaatontsteking zijn moeilijk van elkaar te scheiden.