Ischias

Ischias is een zenuwpijn die begint in de rug, maar via de bil doorloopt tot in je been. Het is een pijn in de langste zenuw van je lichaam (de heupzenuw of grote beenzenuw, oftewel nervus ischiadicus). Deze zenuw begint in je ruggenmerg en loopt via je bil langs de achterkant van je been.

De soort pijn varieert van licht tot hevig en voelt ‘stekend’. Je kunt daarbij ook andere klachten hebben, zoals een een branderig gevoel en spierzwakte, een verdoofd gevoel of tintelingen in been, voet of tenen. Je kunt ook spierkramp krijgen in je bil of been, en verminderde reflexen in knieën en enkels.

Ischias is een druk op de zenuwwortels wat nogal pijnlijk is. De oorzaak van deze druk is meestal dat een tussenwervelschijf verschoven is. Vaak krijgt iemand ischias door een zwangerschap en bevalling, door zwaar tillen, door stress, of heel soms door een tumor. Stress zorgt soms namelijk dat je je houding verandert en je rug te zwaar belast. Het is verstandig om met ischias langs de dokter te gaan. De pijn kan verband houden met een hernia of met een vernauwing van het wervelkanaal (het syndroom van Verbiest). De huisarts zal je in veel gevallen zowel rust als oefeningen aanraden. Ook is het verstandig om een tijd niet zwaar te tillen. Hij zal je ook pijnstillers voorschrijven en in zeer ernstige vallen een spuit geven.