Spit

Spit is hardnekkige of terugkomende pijn in de onderrug. Heel veel mensen hebben er wel een keer last van. Sommigen hebben er één keer last van, bij anderen komt het geregeld terug. De pijn zit onder in de rug tussen de billen en de onderste ribben. De pijn komt uit de spieren, meestal uit de grote groep spieren rond de ruggengraat.

Als je spit hebt, heb je de neiging je rug zo weinig mogelijk te bewegen omdat dat pijn doet. Misschien kun je je rug zelfs helemaal niet bewegen. De pijn kan dof of hevig zijn. Maar als je je bukt, opstaat, of omdraait kan de pijn ineens heel ondraaglijk worden. Ook het tillen van zware voorwerpen kan plotseling pijn veroorzaken. Dan voel je ineens dat het in je rug schiet.

De pijn ontstaat meestal door overbelasting van de rug: je hebt te vlug of te zwaar getild, of een verkeerde beweging gemaakt. Ook je rug langdurig inspannen zorgt voor overbelasting van de rugspieren. Veel mensen spannen hun rugspieren zonder dat ze er erg in hebben, bijvoorbeeld doordat ze een slechte zithouding hebben, maar vaak is de oorzaak van spit niet zo duidelijk vast te stellen. Andere factoren die mee kunnen spelen zijn: een slechte lichamelijke conditie heeft, veel autorijden, of veel stress. Zwangerschap en overgewicht kunnen ook rugklachten veroorzaken of versterken. Koud, vochtig weer is ook niet bevorderlijk voor mensen met rugklachten. Spit is bij ouderen een veelvoorkomende klacht.

Pijn in de onderrug is erg vervelend en kan heel hevig zijn, maar ook dan heeft het meestal geen ernstige oorzaak. Daardoor gaat het ook meestal vanzelf over na verloop van tijd. Het kan een paar dagen duren of enkele weken, maar dan kun je je weer zonder pijn bewegen. Als je je toch zorgen maakt, kun je natuurlijk langs de huisarts gaan. Dat geldt ook als de pijn langer dan zes weken duurt, of als de pijn ondraaglijk is. Ook als de pijn invloed heeft op een been of voet kun je beter langs een arts gaan, bijvoorbeeld als je voeten of benen tintelend, branderig, doof of pijnlijk aanvoelen of als je daar krachtsverlies hebt.